Ha megnézzük Mózes könyveit, akkor azt látjuk, hogy a fáraók különbözőképpen szolgálták Isten céljait. József idejének fáraója áldásul szolgált a zsidók számára, és fizikai megmenekülést jelentett hozzáállása a zsidók számára, mert megmenekültek az éhínség elől. Jelentett ez a fáraó számára spirituális megmenekülést is? Aligha érvelne bárki is emellett.
kiválasztás
A Róma levél 9. fejezte kiemelkedő szerepet tölt be a protestáns teológia kiválasztással foglalkozó irodalmában. Miért gyűlülte Isten Ézsaut? Miről szól Jákob szeretete? Sorozatunk következő részében ezekre a kérdésekre keressük a választ.
„De hogyan leszek megváltva?” Sokszor felmerülő kérdés olyan beszélgetések alatt, ahol érdeklődő nem hívőkkel találkozunk. Bizonyára mindenkinek volt már olyan élménye, ahol nyitottsággal találkozott a bizonyságtételre, és értelmes kérdésekkel szembesült. Nem ez az általános, de nem is lehetetlen.
Folytatjuk sorozatunkat a bibliai kiválasztás témájában. Egy izgalmas állításához érkeztünk, ahol Jesua arra utal, hogy ő választott és nem azok, akikhez szólt. Kire vonatkozik ez? Mennyiben általános? Mennyiben speciális? Mennyiben szól örök életre? Mennyiben a szolgálatra?
Ez a tanítás egy olyan írásrészt illetve annak környezetét vizsgálja meg, amely igevers automatikusan képes kész válaszokat kiváltani legtöbbünkből. Az izgalmas mondat a Máté 22:14-ben olvasható: “Mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak.”
Ez egy következő olyan átfogó téma, amely segít eligazodni a kiválasztás bibliai kérdésében. Bár nem nagyon volt része a kiválasztás teológiai vitájának, de talán eddig is láttuk már, hogy a kiválasztás témája nem feltétlenül azt takarja, amiről az évszázados vita általában szólt.
A Héber Írásokból megvizsgáljuk az egyéni illletve csoportos kiválasztás összefüggéseit. Látható, hogy az egyén kiválasztása sokszor közvetetten egy egész csoport kiválasztását is magában hordozza. Látni fogjuk, hogy az egyén kiválasztása feltétel nélküli és a szolgálatra szól.
A mellékelt hanganyag a Keren Jesuah Messiási közösség tanítása 2018. március 24-én.
A teológiai megközelítések képesek egyfajta szemüveget adni, amely nem enged minket bizonyos igéket másképpen olvasni. Hasonlóan mint az Óz meséjében, automatikusan egy szűrőn keresztül olvasunk bizonyos verseket.
„- Hát nem zöld itt minden? - álmélkodott Dorka.
- Semmivel sem zöldebb, mint bárhol másutt; de ha zöld szemüvegen át nézed a világot, akkor természetesen mindent zöldnek látsz…az alattvalóim olyan régóta viselik a zöld szemüveget, hogy a legtöbben csakugyan szentül hiszik, hogy Smaragdváros az, amiben laknak.”
A farizeusok azért nem fogadták el a Messiást, mert Isten tulajdonképpen nem is választotta ki őket az üdvösségre? János 6:44 egy tipikus esete annak, amikor egy teológiai rendszer túlságosan ráül az Írások megértésére, és szinte észrevétlenül átírja a szöveg valódi mondanivalóját. A kérdéses rész így szól:
Senki sem jöhet én hozzám, hanemha az Atya vonja azt, a ki elküldött engem; én pedig feltámasztom azt az utolsó napon.