Blogok

Lázadó politikusok avagy Ananiás, Misáel és Azariás története

A pogányok ideje a babiloni fogságtól egészen a Messiás második eljöveteléig tart. A teokratikus királyság korszaka Izrael számára véget ért. Ezután következik a pogány (nem zsidó) népek politikai hatalmának kora. De addig  Izrael története és később a gyülekezet élete a nem zsidó népek politikai konfliktusai között zajlik. Isten királysága ebben az időszakban láthatatlanul, egyének (zsidók és nem zsidók) szívében van jelen. Nem jut intézményesített hatalomra semmilyen formában,

Megbocsátás

A gyülekezeti fegyelmezés témájához szervesen kapcsolódik a megbocsátás kérdése. Hiszen a fegyelmezés egyik kulcs szempontja a helyreállítás és megbocsátás. A hívők közötti megbocsátás illetve a közösség megbocsátása a vétkes felé az isteni megbocsátás alapjain nyugszik. Sokat engedtek el nekünk és nekünk is hasonlóan kell cselekedni. De a kérdés az, mik a feltételei a megbocsátásnak. Vannak-e ilyenek egyáltalán?

Heródes Antipász, a sikeres vallásos politikus

Bár Antipász pályája végén mindent mondhatott volna, csak azt nem, hogy sikeres, de volt egy időszak, amikor vállalta a politikai konfliktust vallásos meggyőződése miatt. Valójában Antipász annyira volt vallásos, amennyire a vallás az általa helyesnek ítélt politikájához a hatalmi ranglétrán fölfelé szükségesnek mutatkozott.

A gyülekezeti fegyelmezés és a kegyelem

Ha a gyülekezeti fegyelmezést biblikusan gyakoroljuk, akkor nemcsak bemutatja Isten igazságos mércéjét népe felé, hanem közvetíti Isten szeretetét és kegyelmét a vétkezők felé.

Kiválasztva az örökségre

Ez egy következő olyan átfogó téma, amely segít eligazodni a kiválasztás bibliai kérdésében. Bár nem nagyon volt része a kiválasztás teológiai vitájának, de talán eddig is láttuk már, hogy a kiválasztás témája nem feltétlenül azt takarja, amiről az évszázados vita általában szólt.

Messiási pészah ünnep az ezer éves királyságban

Van aki számára talán provokatívnak tűnik, hogy a Messiás tökéletes áldozatának ünnepén előző írásunkban számon kérjük az egyház húsvéti gyakorlatát.

Kiválasztás, egyéni és csoportos - 2. rész

A Héber Írásokból megvizsgáljuk az egyéni illletve csoportos kiválasztás összefüggéseit. Látható, hogy az egyén kiválasztása sokszor közvetetten egy egész csoport kiválasztását is magában hordozza. Látni fogjuk, hogy az egyén kiválasztása feltétel nélküli és a szolgálatra szól. 

 

Kiválasztás, de milyen célból? - 1. rész

A teológiai megközelítések képesek egyfajta szemüveget adni, amely nem enged minket bizonyos igéket másképpen olvasni. Hasonlóan mint az Óz meséjében, automatikusan egy szűrőn keresztül olvasunk bizonyos verseket.

Akit az Atya nem vonz, annak már nincs is esélye?

A farizeusok azért nem fogadták el a Messiást, mert Isten tulajdonképpen nem is választotta ki őket az üdvösségre? János 6:44 egy tipikus esete annak, amikor egy teológiai rendszer túlságosan ráül az Írások megértésére, és szinte észrevétlenül átírja a szöveg valódi mondanivalóját.

A messiási királyság alapjai

Ha az eddigi sorozatunkra igaz, hogy nem csak a Jelenések könyvén haladunk végig kronológikusan, akkor sokkal inkább igaz ez a megállapítás sorozatunk második és befejező részére.

Örökölni a királyságot?

Pál a hívőknek Galáciában azt tanította, ha testben járnak, ez a jellemzőjük, nem öröklik Isten királyságát.

 

Kik szégyenülnek meg? Kik azok, akik nem örökölnek?

Folytatjuk sorozatunkat a hívő jutalmazásáról két nagyon izgalmas témakörben. Először megvizsgáljuk, mit ért János az alatt, hogy meg ne szégyenüljünk az ő eljövetelekor. 1 János 2:28:

Minden hívő dicséretben részesül a Messiás ítélőszéke előtt?

Azért idő előtt semmit se ítéljetek, míg el nem jő az Úr, a ki egyrészt világra hozza a sötétségnek titkait, másrészt megjelenti a szíveknek tanácsait; és akkor mindenkinek az Istentől lészen a dícsérete. (1Kor. 4:5)

A kegyelem teológiájának hamis üdvbizonyosság lehet az eredménye?

A kegyelem teológiájának tanítása szerint mindaz, aki hisz abban, hogy Jézus Krisztus a Messiás az Isten Fia, aki meghalt a kereszten, bűneikért feltámadt a halálból, és garantálja az örök megváltást, újjászülettek. Biztosak lehetnek benne, hogy megváltottak.

Kik a „Sátán zsinagógája”?

Ez egy olyan visszatérő fordulat, amelyre gyakran hivatkoznak antiszemita töltetű írásmagyarázatok. Az Írásokban két helyen szerepel a kifejezés:

A szukkót jelenkori alkalmazása

A sátoros ünnep végén szeretnénk röviden beszélni arról a fontos kérdésről, hogyan kapcsolta össze Jesua földi szolgálata idején a szertartások két fontos eseményét a mi hívő életünkkel. 

Mi a kegyelmi élet?

Összefoglaló tanításunkban megvizsgáljuk mind egyéni, mind közösségi szempontból azokat az akadályokat, amelyek képesek meghiúsítani azt az életet, amit Isten szán nekünk. Az ő kegyelme az újjászületésünk és teljes megszentelődésünk, növekedésünk egyetlen megfelelő forrása és helyes motivációja. Isten szándéka szerint a hívő örömét leli a szabadságban, amit a Messiásba mint Megváltóba vetett hit által kapott meg.

Megszentelődés - kinek a munkája?

Miriam és Márta története régóta foglalkoztatott. Bár kaptam válaszokat arra a kérdésre, hogy miért Mária választotta a jobbik részt, ezek a válaszok nem voltak kielégítőek minden szempontból. A kérdéses írásrész a Lukács 10-ben található (38-42).