Blogok

Nem ti választottatok engem

Folytatjuk sorozatunkat a bibliai kiválasztás témájában. Egy izgalmas állításához érkeztünk, ahol Jesua arra utal, hogy ő választott és nem azok, akikhez szólt. Kire vonatkozik ez? Mennyiben általános? Mennyiben speciális? Mennyiben szól örök életre? Mennyiben a szolgálatra?

Az evangélium és az örök biztonságunk kapcsolata

Ha az evangélium üzenetét hirdetjük, akkor ugyanazt kellene hirdetnünk: Krisztus meghalt a mi bűneinkért az írások szerint. Ha az evangéliumot hirdetjük ingyenesnek kell lennie és örökre kell szólnia. Ha nem ingyenes, nem az evangélium. Ha nem örök érvényű, akkor nem az evangélium.

A siker titka a rendszer?

Talán már feltűnt a rendszeres olvasónak, általában vonakodunk napi (politikai és egyházi) aktualitással foglalkozni, legalábbis a biblikus témájú írásainkban. Persze azért időről időre előkerülnek olyan témák, amelyek nagyon is kötődnek a napi kérdésekhez, de ezeket is – amennyiben lehetséges – bibliai, valós eseményeken keresztül szeretnénk bemutatni.

Biblikus kapcsolatok: nők, férfiak, közösség

Ebben a tanításban megvizsgáljuk azokat a pontokat, amelyek valójában túlmutatnak a saját kultúránkon, a keresztény szubkultúrán. Látjuk, hogy a férfi és a nő egyaránt Isten képmásai, és eredetileg uralkodásra lettek teremtve.

Hivatalosak kontra választottak

Ez a tanítás egy olyan írásrészt illetve annak környezetét vizsgálja meg, amely igevers automatikusan képes kész válaszokat kiváltani legtöbbünkből. Az izgalmas mondat a Máté 22:14-ben olvasható: “Mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak.” 

Lázadó politikusok avagy Ananiás, Misáel és Azariás története

A pogányok ideje a babiloni fogságtól egészen a Messiás második eljöveteléig tart. A teokratikus királyság korszaka Izrael számára véget ért. Ezután következik a pogány (nem zsidó) népek politikai hatalmának kora. De addig  Izrael története és később a gyülekezet élete a nem zsidó népek politikai konfliktusai között zajlik. Isten királysága ebben az időszakban láthatatlanul, egyének (zsidók és nem zsidók) szívében van jelen. Nem jut intézményesített hatalomra semmilyen formában,

Megbocsátás

A gyülekezeti fegyelmezés témájához szervesen kapcsolódik a megbocsátás kérdése. Hiszen a fegyelmezés egyik kulcs szempontja a helyreállítás és megbocsátás. A hívők közötti megbocsátás illetve a közösség megbocsátása a vétkes felé az isteni megbocsátás alapjain nyugszik. Sokat engedtek el nekünk és nekünk is hasonlóan kell cselekedni. De a kérdés az, mik a feltételei a megbocsátásnak. Vannak-e ilyenek egyáltalán?

Heródes Antipász, a sikeres vallásos politikus

Bár Antipász pályája végén mindent mondhatott volna, csak azt nem, hogy sikeres, de volt egy időszak, amikor vállalta a politikai konfliktust vallásos meggyőződése miatt. Valójában Antipász annyira volt vallásos, amennyire a vallás az általa helyesnek ítélt politikájához a hatalmi ranglétrán fölfelé szükségesnek mutatkozott.

A gyülekezeti fegyelmezés és a kegyelem

Ha a gyülekezeti fegyelmezést biblikusan gyakoroljuk, akkor nemcsak bemutatja Isten igazságos mércéjét népe felé, hanem közvetíti Isten szeretetét és kegyelmét a vétkezők felé.

Kiválasztva az örökségre

Ez egy következő olyan átfogó téma, amely segít eligazodni a kiválasztás bibliai kérdésében. Bár nem nagyon volt része a kiválasztás teológiai vitájának, de talán eddig is láttuk már, hogy a kiválasztás témája nem feltétlenül azt takarja, amiről az évszázados vita általában szólt.

Messiási pészah ünnep az ezer éves királyságban

Van aki számára talán provokatívnak tűnik, hogy a Messiás tökéletes áldozatának ünnepén előző írásunkban számon kérjük az egyház húsvéti gyakorlatát.

Kiválasztás, egyéni és csoportos - 2. rész

A Héber Írásokból megvizsgáljuk az egyéni illletve csoportos kiválasztás összefüggéseit. Látható, hogy az egyén kiválasztása sokszor közvetetten egy egész csoport kiválasztását is magában hordozza. Látni fogjuk, hogy az egyén kiválasztása feltétel nélküli és a szolgálatra szól. 

 

Kiválasztás, de milyen célból? - 1. rész

A teológiai megközelítések képesek egyfajta szemüveget adni, amely nem enged minket bizonyos igéket másképpen olvasni. Hasonlóan mint az Óz meséjében, automatikusan egy szűrőn keresztül olvasunk bizonyos verseket.

Akit az Atya nem vonz, annak már nincs is esélye?

A farizeusok azért nem fogadták el a Messiást, mert Isten tulajdonképpen nem is választotta ki őket az üdvösségre? János 6:44 egy tipikus esete annak, amikor egy teológiai rendszer túlságosan ráül az Írások megértésére, és szinte észrevétlenül átírja a szöveg valódi mondanivalóját.

A messiási királyság alapjai

Ha az eddigi sorozatunkra igaz, hogy nem csak a Jelenések könyvén haladunk végig kronológikusan, akkor sokkal inkább igaz ez a megállapítás sorozatunk második és befejező részére.

Örökölni a királyságot?

Pál a hívőknek Galáciában azt tanította, ha testben járnak, ez a jellemzőjük, nem öröklik Isten királyságát.

 

Kik szégyenülnek meg? Kik azok, akik nem örökölnek?

Folytatjuk sorozatunkat a hívő jutalmazásáról két nagyon izgalmas témakörben. Először megvizsgáljuk, mit ért János az alatt, hogy meg ne szégyenüljünk az ő eljövetelekor. 1 János 2:28:

Minden hívő dicséretben részesül a Messiás ítélőszéke előtt?

Azért idő előtt semmit se ítéljetek, míg el nem jő az Úr, a ki egyrészt világra hozza a sötétségnek titkait, másrészt megjelenti a szíveknek tanácsait; és akkor mindenkinek az Istentől lészen a dícsérete. (1Kor. 4:5)

A kegyelem teológiájának hamis üdvbizonyosság lehet az eredménye?

A kegyelem teológiájának tanítása szerint mindaz, aki hisz abban, hogy Jézus Krisztus a Messiás az Isten Fia, aki meghalt a kereszten, bűneikért feltámadt a halálból, és garantálja az örök megváltást, újjászülettek. Biztosak lehetnek benne, hogy megváltottak.